Ofiara gońca – kiedy i jak przeprowadzić

Ofiara gońca to jeden z bardziej znanych motywów ataku szachowego. Ilu z Was poświęciło gońca w ataku na pozycję zroszowanego króla i osiągnęło sukces? Ponieważ temat jest ważny poniżej przedstawiam najważniejsze zasady i warunki niezbędne do powodzenia takiej operacji. Zapraszam do lektury i sprawdzenia przykładu partii z poświęceniem gońca.

Ważna uwaga – wpis zawiera informacje zaczerpnięte z książki Vladimira Vukovica „Sztuka ataku” – Wydawnictwo RM, Warszawa 2005. Przykłady partii oraz szczegółowe zasady przy klasycznej ofierze gońca znajdziesz na stronach 91-106. Książka jeszcze nie została opisana na blogu Szachy Po Godzinach, ale w przyszłości na pewno znajdzie się w sekcji Książki szachowe.

Zanim zaczniesz czytać dalej, zapraszam Cię to polubienia profilu SPG na Facebooku oraz Instagramie. Publikuję tam różne ciekawostki na temat szachów – materiały, które mogą być inspiracją do treningu, ale także prostą formą poszerzenia wiedzy o królewskiej grze.

Klasyczna ofiara gońca – niezbędne warunki sukcesu

Ofiara gońca może zostać wykonana zarówno przez białe jak i przez czarne bierki. W poniższym opisie zakładamy, że to białe są stroną atakującą. Warunki jakie muszą zaistnieć dla powodzenia ataku białych:

  1. w strefie ataku białe muszą posiadać hetmana, gońca i skoczka
  2. białopolowy goniec musi mieć dostęp do ataku na pole h7
  3. skoczek musi łatwo się dostać na g5
  4. hetman musi mieć szybki dostęp do h5 lub czasem w ogóle do kolumny h
  5. dodatkowe bierki wspierają atak białych – najczęściej pion na e5, goniec, skoczek i wieża w różnych kombinacjach – także opisane w książce V. Vukovica

Warunki niezbędne dla czarnych:

  1. pionki f i g powinny stać na pozycjach wyjściowych; pion h również powinien być na pozycji wyjściowej, ALE – od tych warunków istnieją odstępstwa opisane w książce
  2. hetman i wieża najczęściej zlokalizowane odpowiednio na polach d8 i f8
  3. czarny skoczek nie może mieć dostępu do f6
  4. czarny hetman i goniec nie mogą także zająć przekątnej b1-h7

Kluczowa dla momentu ataku jest reakcja czarnych po przyjęciu ofiary i ruchu białych. Tutaj najczęściej mamy 3 odpowiedz, które warunkują dalszy przebieg gry. O poprawności ataku decyduje analiza wszystkich 3 krytycznych posunięć czarnych:

  • czarny król na g8
  • czarny król król na g6
  • czarny król na h6

Przykład partii z poprawną ofiarą gońca

Przykład klasycznej ofiary końca znajdziesz w partii Grecco, uznawanego za ojca tego manewru. Kliknij w poniższy obraz – przejdziesz do zapisu partii.

https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1271143

Odrzucenie ofiary gońca i poprawność poświęcenia

Musisz pamiętać, że czarne nie muszą przyjmować ofiary. Takie rozwiązanie chroni je przed powikłaniami i porażką, natomiast białe w tym samym czasie znacząco pogarszają swoją pozycję.

Co teraz? Samodzielnie studiuj zagadnienie, które zwiększy skuteczność Twojej gry oraz zmniejszy ryzyko przeprowadzenia niepopranej ofiary gońca. Do dzieła i koniecznie dajcie znać w komentarzach jakie macie doświadczenia z greckim darem!

Teksty, które pomogą Ci poprawić jakość gry w szachy:

Lista 17 wskazówek jak poprawić własny poziom taktyczny

Gra pozycyjna – 4 zasady Steinitza

Dla początkujących – prosty sposób na szachowe zwycięstwa

Wybór najlepszego posunięcia – zasady, które poprawią jakość twojej gry

Dodaj komentarz