Kondycja fizyczna – inwestycja na lata

Kondycja fizyczna to zasób, którego deficyt spędza mi sen z powiek. Nie martwi mnie fakt, że aktualnie w spodnie muszę się wciskać jak Azjaci do wagonu metra. Moje mroczne refleksje napędza wizja starczego zniedołężnienia. Tak, Moi Drodzy – problem to nie tu i teraz, ale etap kiedy – jeśli Absolut pozwoli – dojadę z licznikiem urodzin do 60-ki i dalej.

Przed Nowym Rokiem podjąłem jakby wspinaczkę. Klasyczny alpinizm – obóz, aklimatyzacja, poręczowanie i atak szczytowy. Po dotarciu do celu nieco się zasapałem. Gdyby to było K2 to pewnie bym się nie martwił.

Rzecz w tym, że wchodziłem po schodach na 5 piętro. Dramat…

Kondycja fizyczna i szachy…

Skoro blog szachowy to powinienem napisać jak ważna jest kondycja fizyczna w kontekście gry w szachy. Nie napiszę. Chcę Was przekonać do tego, że kondycja fizyczna jest ważna dla każdego. Bo to jak zadbasz o siebie teraz, zaprocentuje Ci w podeszłym wieku.

Nie zwariowałem. Problem z homo sapiens (jeden z wielu) polega na tym, że rzadko myślimy perspektywicznie. Zwłaszcza jeśli problem jest nieco abstrakcyjny (np. skutki wdychania formaldehydu) lub odległy – odkładnie pieniędzy na emeryturę, problemy z kręgosłupem po 70. roku życia, etc.

Przecież jesteśmy młodzi. Kuloodporni. Dalej w życie po zwycięstwo!

Mrzonki 🙂 zachęcam Was też do przeczytania książki Kaji Nordegen „Mózg rządzi” – lektura łatwa, lekka i przyjemna. Zdziwicie się jak mało jest wolnej woli w człowieku. Wiedza skąd biorą się nasze irracjonalne zachowania w stylu:

  • „zjem pół czekolady, to drobnostka”
  • lub zagram 15 partię szachów z rzędu i tym razem wygram”

na pewno skłoni Was do przemyślenia motywów swoich zachowań. Polecam!

bieganie zimą
Bieganie zimą to dobry wstęp do biegania wiosną 😉

Rusz się, bo to ważne

Nie namawiam do biegania maratonów czy morsowania. Namawiam do minimalnej aktywności. Rusz się z kanapy, na początek pospaceruj. Może złapiesz tego sportowego bakcyla, to już jeden krok w stronę zdrowia i ogólnie pojętego dobrostanu. Nie myśl w kategoriach, że zrobisz jak okoliczności będą bardziej sprzyjające.

Zamartwię Cię. Nie będą, zawsze znajdzie się powód.

Powiem Ci coś jeszcze. Aktywność sportowa – poza poprawą stanu zdrowia – wpływa też na zmianę nawyków w ogóle. Nagle przestajesz podjadać, odstawiasz drobne używki, zaczynasz wcześniej kłaść się do łóżka. Nie wymyśliłem tego sam – naukowcy już to zbadali. Więcej przeczytasz w książce „Siła woli. Wykorzystaj samokontrolę i osiągaj więcej!” autorstwa Kelly McGonigal.

Pisałem też o tym w tekście o mrocznej stronie gry w szachy online.

Na koniec jeszcze zdjęcie, dowód na to, że nawet taki nielot jak ja może się ruszać. Wystarczy chcieć. Wystarczy minimum dyscypliny. Później jest już z górki 🙂

Powodzenia i nie szukajcie wymówek!

Szachista biega

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s